Raita z Ogórka, Pomidora i Mięty

DSCN8883

Raita jest to indyjski dip na bazie jogurtu (dahi). Doskonały dodatek do wielu indjskich potraw. Jogurt ma działanie łagodzące na nasze kubki smakowe, które zdecydowanie tego łagodzenia potrzebują po zjedzeniu pikantnych indyjskich dań. Jogurt doskonale neutralizuje ostry smak i działa kojąco.

Jeżeli jedliście kiedyś ostre potrawy lub przez przypadek zdarzyło wam sie ugryźć coś bardzo pikantnego to zapewne wiecie, że nie jest to najprzyjemniejsze uczucie. Piersza rzecz, po którą w takich chwilach zazwyczaj sięgamy to przeważnie woda, dużo wody. A to BŁĄD!!! Woda nie  ugasi pożaru, ale jeszcze go dodatkowo roznieci. Dlategoteż, najlepszym sposobem na poradzenie sobie z ostrością potrawy, jest zneutralizowanie jej jogurtem.

Jak z każdą potrawą jest wiele różych przepisów i interpretacji. Dziś dziele sie z wami pyszną raitą z ogórkiem, pomidorem i mietą. Przepis, który obiecałam w poprzednim wpisie. Znalazłam go w książce kucharskiej, którą niedawno dostałam w prezencie. „From curries to kebabs recipes from the Indian spice trail” napisaną przez Madhur Jaffrey. Do oryginalnego przepisu dodałam jeszcze sok z cytryny, ponieważ moim zdaniem nadaje on raicie (chyba dobrze odmieniłam?) charakteru.

Polecam spróbować tę raitę z kebabem, z poprzedniego postu (link tutaj) lub z każdą inną potrawą kuchni indyjskiej.

SKŁADNIKI:

  • 1 szklanka jogurtu naturalnego
  • Szczypta soli
  • Świeżo zmielony pieprz
  • Szczypta chili w proszku
  • ½ łyżeczki prażonych ziaren kminu (jeera)
  • 1 mały pomidor
  • 1 mały ogórek
  • Garść liści mięty
  • Sok  z połowy cytryny

 

Wykonanie:

Jogurt roztrzepałam delikatnie widelcem, aż zrobił sie gładki i jednolity. Z ogórka i pomidora wykroiłam nasiona, a nastepnie warzywa pokroiłam w drobną kostke. Możecie zdjąć skórkę z pomidora, ale mnie ona nie przeszkadza , więc zostawiłam.

Ziarenka kuminu prażyłam na patelni przez kilka sekund.

Wszystkie składniki wymieszałam razem i doprawiłam solą i pieprzem.

Raita najlepiej smakuje schłodzona, wiec polecam zrobić ją wcześniej i odstawić na kilka godzin do lodówki przed podaniem.

DSCN8895

 

4 uwagi do wpisu “Raita z Ogórka, Pomidora i Mięty

Skomentuj

