Kofta Kebab z Kurczaka

DSCN8882

Kebab to potrawa popularna w różnch rejonach świata. Kebaby znane są w Chinach, Indiach, Pakistanie, a także w krajach bliskiego wschodu, Turcji, czy Afryce. Pod nazwą kebab kryje się wiele różnych potraw charakterystycznych dla danego kraju. W Polsce ostatnimi czasy dominują tureckie kebaby, czyli mięso grillowane na ruszcie podawana w bułce z dodatkiem sałatek. W krajach arabskich w ten sposób podawany kebab nazywany jest shawerma. Podobną potrawę możemy znaleźć również w Grecji pod nazwą gyros.

Innym rodzajem kebaba jest mięso nadziewane na patyk i najczęściej przyrządzane na grillu. Może to być mięso pokrojone w kawałki, z dodatkiem warzyw tak jak typowy polski szaszłyk lub arabski shish kebab albo kebab z miesa mielonego, czyli tzw. sheekh lub kofta kebab.

Ze względu na dużą popularność kebaba, jest mnówstwo różnych wersji tego dania. Ilu kucharzy tyle przepisów oraz  wariacji tego dania. Tak naprawdę, każdy może swtowrzyć swoją własną wersję. Wszystko zależy od wyobraźni oraz naszych preferencji smakowych.

DSCN8892

Dziś na blogu, przedstawiam przepis na kebaba z mielonego kurczaka z aromatycznymi indyjskimi przyprawami. Ja lubię dania na ostro, więc mój kebab jest dosyć pikantny, ale jeżeli lubicie łagodniejsze smaki, wystarczy pominąć papryczki chili i też będzie pysznie. W Indiach kebaby przygotowywane są najczęściej z mielonej baraniny, ale można też spotkać kebaby z mielonego kurczaka lub wołowiny.

DSCN8905

Jeżeli przygotowywaliście kiedykolwiek kotlety z mielonego kurczaka lub indyka, to na pewno wiecie, że mięso jest badzo delikatne i ciężko z niego cokolwiek uformować. A co dopiero nadziać na patyk i jeszcze móc przekręcić na grillu tak, żeby całość się nie rozpadła. Moim rozwiązaniem tego problemu jest zamrożenie mięsa na kilka minut przed włożeniem na grilla. Po dodaniu przypraw i zamarynowaniu, formuję kebaby (wielkość według uznania), a następnie nadziewam na wykałaczki do szaszłyków. Zanim zacznę grillować, wkładam do zamrażalnika na ok 30 minut. Można też kebaby zamrozić wcześniej i wyjąc z zamrażalnika na godzinę przed gotowaniem.

Tak przygotowanego kebaba można podawać z ryżem, chlebem naan, roti lub zawinąć w chlebek pita i podawać jako kanapkę z dodatkiem warzyw.

Idealnie do tego kebaba pasuje chutney z mięty, (przepis tutaj) jak też  raita z ogórka, mięty i pomidora. Przepis na raitę zaczęrpnęłam z książki kucharskiej, którą niedawno dostałam w prezencie „From curries to kebabs, recipes from the Indian spice trail” napisaną przez Madhur Jaffrey. Przepis opublikuję w kolejnym poście.

Przepis:

  • 1 kg. mięsa mielonego z kurczaka
  • 1 mała cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 5-6 zielonych papryczek chili
  • 1 cm. kawałek imbiru
  • 1 łyżeczka ziaren kminu (jeera)
  • 1 łyżeczka chili w proszku
  • ½ łyżeczki kurkumy
  • 1 łyżeczka ziaren kolendry
  • garść liści kolendry
  • ½ łyżeczki świeżo zmielonego pieprzu
  • 1/2 łyżeczki soli

Wykonanie:

  1. Cebulę, czosnek, imbir i papryczkę chili wrzucam do blendera i blenduję, aż powstanie jednolita pasta. Można dodać odrobinę wody, żeby pomóc w blendowaniu. Zamiast blendera można też wszystko drobno posiekać lub zetrzeć na tarce.
  2. Ziarna kminu i kolendry prażę na patelni przez kilka sekund, aż uwolnią swój aromat. Następnie miksuję je w młynku do kawy.
  3. Do mięsa dodaję pastę z imbiru, czosnku, cebuli i papryczek chili. Dodaję pozostałe przyprawy oraz posiekane liście kolendry. Doprawiam solą i pieprzem
  4. Całość dokładnie mieszam i odstawiam do lodówki na co najmniej godzinę, żeby mięso się zamarynowało
  5. Formuję kebaby i nadziewam na bambusowe lub metalowe wykałaczki do szaszłyków
  6. Wkładam kebaby do zamrażalnika na ok. 30 minut, żeby można je było łatwiej grillować. Można też przygotować kebaby wcześniej i wyjąć z zamrażalnika na godzinę przed gotwaniem
  7. Jeżeli pogoda dopisuje przygotowuję kebaby na grillu. Jeżeli nie mam akurat takiej możliwości to najczęściej smaże je na żeliwnej patelni lub na domowym grillu. Można je również upiec w piekarniku
  8. Podawać koniecznie z chutney np. z mięty oraz raitą.

Smacznego!!!

DSCN8885

 Ponieważ potrawa ta idealnie nadaje sie na grilla, zgłaszam ją również do konkursu organizowanego przez alma oraz alma24 http://www.alma24.pl/

Trzymajcie kciuki! 

 

04

 

GRILL PIKNIK Menu

6 uwag do wpisu “Kofta Kebab z Kurczaka

  1. Faktycznie osobiste preferencje decydują o tym czy coś smakuje czy nie. Na blogu mam tylko 2 przepisy które totlanie mi nie podeszły, jeden to adana kebab. Totalnie nie moja bajka. okazuje się, że oryginalny smak tego dania nie podszedł mi. rozczarował mnie też pulled pork. do tej pory sie ze mnie śmieją w chałupie i wypominają rachunek za prąd 😀
    Pozdrawiam serdecznie
    Kasia

  2. Boskie! W ubiegły weekend znów je robiłem. Przepis mam nieco inny, ale to żaden problem. Przepisów jest tyle ilu kucharzy, jak to piszesz 🙂 Ja pokusiłem się jeszcze o zrobienie libańskiej wersji tych szaszłyków. Wyszły bardzo dobre, ale mi osobiście bardziej smakuje wersja z dużą ilością intensywnych przypraw. Fajnie, że trafiłem na Twój blog. Kuchnia indyjska jest dla mnie wielka zagadką. Dzięki Tobie poznam ja lepiej 🙂 Pozdrawiam Cię serdecznie!

Skomentuj

